تکنولوژی و کالاهای دیجیتال

کابل فلت گوشی چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل های فلت کابل هایی بسیار مسطح و باریک در تلفن های همراه میباشد که نقش اساسی را در گوشی ایفا میکند. همچنین این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و در اتصالات قطعه های مختلف گوشی نقش دارد. به این کابل های به اختصار Flex cable یا Flat cable نیز گفته میشود. در زبان انگلیسی به نام FFC نیز شناخته میشود. مهم ترین نقش کابل فلت در گوشی کنترل صفحه نمایش و لمس گوشی است به طوری که اگر صفحه نمایش گوشی شما خاموش شود و دچار خرابی شود تعمیرکار فورا به شما میگوید که مشکل از فلت گوشی است. در ادامه با انواع کابل های فلت و کاربرد آنها آشنا خواهید شد.

انواع کابل فلت و کاربردشان

در ساختار گوشی های هوشمند کابل های فلت مختلفی موجود است که هر کدام نقش و کاربرد خاص خود را دارد. در ادامه انواع آن را به همراه کاربردشان نام برده ایم. اگر تعمیرکار برای خرابی گوشی شما نام فلت را برده است بهتر است این مقاله را بخوانید تا مشکل اصلی گوشی خود را متوجه شوید.

انواع کابل فلت و کاربردشان

تهران جانبی مرکز پخش عمده لوازم جانبی موبایل در ایران است. برای ثبت سفارشات خود به فروشگاه تهران جانبی مراجعه کنید.

فلت ال سی دی (صفحه نمایش)

از رایج ترین کابل فلت که قبل تر نیز به آن اشاره کردیم فلت ال سی است. که لمس گوشی و نمایش صفحه گوشی را بر عهده دارد. این فلت با اتصال به برد  گوشی باعث میشود که بتوانید از لمس و صفحه نمایش گوشی استفاده کنید.

فلت شارژ

یکی از انواع کابل فلت به کار برده در گوشی های هوشمند امروز کابل فلت شارژ است. کاربرد فلت شارژ همانطور که از نامش پیداست در قطعات شارژ قرار گرفته و کنترل کننده سوکت و شارژ گوشی است. با توجه به اینکه امروزه فلت شارژ در مدل های مختلفی تولید میشود میتوان گفت در برخی از آنها شاهد قطعات آنتن گوشی، میکروفون گوشی، سوکت و کانکتور شارژ هستیم. یکی از رایج ترین علت خرابی سوکت شارژ خرابی فلت شارژ است. البته همه علت های خرابی سوکت شارژ به فلت شارژ برنمیگردد.

کابل فلت برای تنظیم میزان صدا در گوشی

در گوشی های امروزی شاهد دکمه های فیزیکی برای تنظیم صدای گوشی هستید. این دکمه ها به کمک کابل فلت پاور ولوم کار میکند. به طوری که اگر مشکلی در این دکمه ها بوجود بیاید و نتوانید صدای گوشی را کم و زیاد کنید باید اقدام به خرید فلت پاور گوشی کنید. نوع عملکرد این فلت با متصل شدن به سوئیچ اصلی مادربرد است. همین اتصال میان این فلت با برد گوشی است که باعث میشود شما بتوانید صدای گوشی را تنظیم کنید.

فلت آنتن گوشی

از دیگر انواع فلت های مهم در گوشی که میتوان به آن اشاره کرد فلت آنتن میباشد. این فلت دارای مدار های مختلفی است که در هنگام مکالمه وظیفه برقراری اتصال تماس و تقویت آنتن دهی را بر عهده دارد. بنابراین اگر فلت آنتن گوشی خراب شود آنتن دهی گوشی مختل خواهد شد.

کابل فلت باتری

این فلت بسیار مهم و کاربردی است زیرا روی مدار باتری قرار میگیرد و با استفاده از خازن IC میزان ورود و خروج جریان برق به برد، باتری و ولتاژ را کنترل میکند. اگر این فلت خراب شود یا نباشد قطعا باتری گوشی عمر بسیار کوتاهی پیدا میکند و گاه ممکن است به طور کل از کار بیفتد.

فلت دوربین

آخرین نوع فلت های مهم گوشی فلت دوربین است. این کابل فلت در پشت گوشی قرار میگیرد و وظیفه اتصال دوربین به مادربرد را دارد. اگر به هر علتی فلت دوربین دچار خرابی و مشکل شود نمیتوانید از دوربین گوشی استفاده کنید زیرا رابط اتصال آن تنها کابل فلت دوربین می باشد.

با معرفی انواع فلت های گوشی قطعا تا بحال باید متوجه نقش اساسی و مهم آن در گوشی شده باشید. حتی اگر تمام قطعات گوشی سالم باشند با خرابی فلت عملکرد هر بخش مرتبط با آن فلت زا کار می افتد. در ادامه علت خرابی فلت گوشی را بررسی کرده ایم تا بتوانید با رعایت آن ها مانع خرابی فلت گوشی خود شوید.

علت خرابی کابل فلت ها چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارد که با رعایت نکردن میتواند به فلت گوشی آسیب برساند و بخش های مهم گوشی را از کار بیندازد. در صورتی که با هر کدام از مشکلات زیر روبه رو شدید و باعث خرابی بخشی از تلفن همراه شما شد نیاز است فلت آن بخش را تعویض کنید. البته توجه داشته باشید تعویض فلت به دلیل ظرافت بالا کار هر کسی نیست و باید آن را به تعمیرکاری با تجربه بسپارید. برخی علت ها به شرح زیر است:

  • نفوذ آب به گوشی و قرارگیری آن در معرض آب
  • ضربه های شدید به گوشی
  • آسیب دیدن کابل فلت هنگام تعمیر سایر قطعات گوشی
  • فشار وارد شدن به کابل فلت
  • نفوذ الکل و رطوبت آن به داخل گوشی

مطالعه بیشتر: آی سی تغذیه چیست و چه نقشی در گوشی دارد

نشانه های خرابی کابل فلت چیست؟

اگر مقاله را با دقت و به درستی مطالعه کرده باشید به برخی از نشانه های خرابی فلت اشاره کردیم. بهتر است برخی از مهمترین آنها را در اینجا مطرح کنیم تا بهتر مشکل گوشی خود را بفهمید و اقدام به تعمیر آن کنید.

  • مشکل در خاموش و روشن شدن گوشی
  • کاهش میزان عملکرد تاچ گوشی
  • مشکل در سوکت گوشی و شارژ شدن آن
  • پرش تصویر و مشکلات ناگهانی مانند تاری یا سیاه شدن صفحه نمایش
  • اختلال در آنتن دهی گوشی (البته توجه داشته باشید که آنتن دهی منطقه قوی و به حد کافی باشد)
  • مشکلات صوتی در بلندگو

پایان مطلب

در این مقاله مطالب بسیار کامل و جامعی برای شما عزیزان راجب کابل فلت و نقش اساسی آن قرار دادیم. برای فهمیدن خرابی کابل فلت نیازی به  تخصص ندارید. تنها کافیست علت های خرابی فلت و نشانه های مختلف خرابی آن را در این مقاله بررسی کنید و مشکل گوشی خود مطابقت دهید و در صورت تطبیق آن به تعمیرکار مراجعه کنید.

Rate this post

محمد کیانی

مدیر و موسس سایت تهران جانبی. بیش از ۱۰ سال تجربه فروش عمده لوازم جانبی موبایل در تهران و سراسر ایران به صورت اینترنتی و حضوری. در وبلاگ تهران جانبی سعی میکنم از تجربیات خودم در زمینه لوازم جانبی موبایل بیشتر بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا