تکنولوژی و کالاهای دیجیتال

از کجا بفهمیم گوشی سامسونگ اسنپدراگون است یا اگزینوس؟

پردازنده گوشی از مهم ترین بخش های آن است که به عملکرد گوشی به ویژه برنامه های آن مربوط است. هر چه پردازنده قوی تر باشد سرعت عملکرد گوشی بیشتر است و میتوانید از آن حتی برای گیم استفاده کنید. این تراشه ها در گوشی های مختلف سامسونگ متفاوت است که به آنها اسنپدراگون و اگزینوس گفته میشود. قبل از اینکه نحوه تشخیص پردازنده گوشی را توضیح دهیم بهتر است با ویژگی هر کدام از پردازنده های گفته شده آشنا شوید.

ویژگی های پردازنده اگزینوس

تجربه نشان داده است که تفاوت زیادی بین دو پردازنده اگزینوس و اسنپدراگون وجود ندارد. تنها میتوان گفت عملکرد اگزینوس در دوربین گوشی و پردازش عکس ها بسیار تاثیر گذار تر از اسنپدراگون میباشد. اما اسنپدراگون عملکرد سریع تری نسبت به اگزینوس دارد. به طور کلی گوشی هایی که چنین پردازنده هایی چه اگزینوس و چه اسنپدراگون دارند از کیفیت خوبی در عکاسی برخوردارند و تنها جزئیات کوچکی باعث برتری اگزینوس در این زمینه شده است.

پیشنهاد ویژه: معرفی بهترین لوازم جانبی S23 لاکچری بمون

ویژگی های پردازنده اسنپدراگون

به طور کلی این نوع پردازنده ها عملکرد بهتری را نسبت به اگزینوس از خود نشان میدهند. هر چند این عملکرد بسیار جزئی است و هر دو در رقابت تنگاتنگی به سر میبرند. حتی استفاده بیشتر از گوشی بر روی عملکرد این پردازنده تاثیری ندارد و همچنان کیفیت خود را حفظ میکند. از دیگر ویژگی هایی که برای این نوع CPU میتوان مطرح کرد استفاده انرژی کم است و باتری کمتری مصرف میکند.

پردازنده مدیاتک

این سی پی یو توسط شرکتی تایوانی تولید شده است و از عملکرد نسبتا خوبی برخوردار است. تا قبل از ورود این پردازنده کل سهم بازار پردازنده موبایل دست اسنپدراگون بود اما با ساخت مدیاتک رقیبی سرسخت برای اسنپدراگون بوجود آمد. البته در حال حاضر هنوز هم اسنپدراگون بهترین پردازنده به شمار می رود. دلیل اصلی ارزان تر بودن گوشی های هواوی و شیائومی نسبت به سامسونگ استفاده از پردازنده مدیاتک در آنها است.

پیشنهاد ویژه: راهنمای خرید قاب سیلیکونی موبایل

نحوه تشخیص پردازنده و نوع آن در گوشی

شما برای تشخیص نوع پردازنده گوشی هایتان دو راهکار پیش رو دارید.استفاده از تنظیمات گوشی و یا استفاده از نرم افزار هایی که در ادامه معرفی میکنیم.

  • استفاده از تنظیمات گوشی: در ابتدا وارد تنظیمات گوشی شوید و وارد بخش About Device شوید. سپس وارد بخش ویژگی ها یا Features شوید و در آنجا اطلاعاتی مانند پردازنده، رم، حافظه و.. را مشاهده کنید.
  • استفاده از نرم افزار: ممکن است برخی از گوشی ها چنین دسترسی هایی نداشته باشد بنابراین تنها راه شما نصب برنامه های مخصوص است. در ادامه برخی از نرم افزار ها و نحوه عملکردشان را توضیح داده ایم.
  • نصب نرم افزار Inware: از گوگل پلی این برنامه را نصب کنید. سپس بر روی بخش Hardware کلیک کنید و اطلاعات گوشی خود را مشاهده کنید.
  • نصب نرم افزار Droid Hardware Info: این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه ها برای تشخیص پردازنده گوشی میان افراد است. پس از نصب آن از گوگل پلی بر روی بخش system کلیک کنید. پس از آن اطلاعاتی که در بخش های CPU Architecture و Instruction Sets نوشته شده پردازنده گوشی شما را نشان میدهد.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع پردازنده های و ویژگی هایشان به همراه نحوه تشخیص آنها در گوشی های سامسونگ آشنا شدید. به طور کلی فهمیدیم تفاوت های زیادی میان این 3 پردازنده وجود ندارد. اما اگر بخواهیم بهترین و پرسرعت ترین آنها را برگزینیم قطعا انتخاب و پیشنهاد ما پردازنده اسنپدراگون می باشد.

Rate this post

محمد کیانی

مدیر و موسس سایت تهران جانبی. بیش از ۱۰ سال تجربه فروش عمده لوازم جانبی موبایل در تهران و سراسر ایران به صورت اینترنتی و حضوری. در وبلاگ تهران جانبی سعی میکنم از تجربیات خودم در زمینه لوازم جانبی موبایل بیشتر بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا