تکنولوژی و کالاهای دیجیتال

چگونه موبایل را به تلویزیون وصل کنیم؟

امروزه با پیشرفت گوشی های هوشمند و همچنین تلویزیون ها یکی از قابلیت های بسیار کاربردی که میان آنها قرار گرفته است متصل کردن گوشی به تلویزیون میباشد. شما با وصل کردن موبایل خود به تلویزیون می توانید فیلم، موزیک و هر امکانات دیگری که در گوشی خود دارید در تلویزیون نیز از آن استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت روش های مختلفی وجود دارد که به آسانی می توانید از هر کدام که میخواهید استفاده کنید. در ادامه به طور کامل انواع روش های اتصال گوشی به تلویزیون را توضیح داده ایم.

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل

استفاده از کابل برای متصل کردن گوشی به تلویزیون یکی از راحت ترین روش ها است. در این روش نیاز به شبکه وای فای ندارید و در کمترین زمان ممکن می توانید تمام اطلاعات موبایل را به تلویزیون انتقال دهید. همین مورد نیز روش های مختلفی دارد که در ادامه آنها را توضیح داده ایم:

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل HDMI: رایج ترین و راحت ترین روش است و برای استفاده از این روش نیاز به یک کابل HDMI دارید که از دو روش می توانید اتصال را برقرار کنید. اولین روش این است که با استفاده از یک تبدیل کابل HDMI را به تایپ سی، لایتنینگ یا میکرو یو اس بی تبدیل کنید و به گوشی خود وصل کنید. سر دیگر کابل را نیز به تلویزیون وصل کنید.

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل MHL: این کابل برای گوشی های اندرویدی استفاده می شود که از MHL پشتیبانی میکنند. برای استفاده از این روش نیاز به یک کابل و آداپتور ام اچ ال دارید. 

اتصال گوشی به تلویزیون با کابل

اتصال با مبدل تایپ سی به HDMI: از آنجایی که اغلب گوشی های اندرویدی امروزه دارای پورت تایپ سی هستند، برای اتصال این گوشی ها به تلویزیون کافیست با استفاده از مبدل آن را به HDMI متصل کنید و سر دیگر آن را به تلویزیون متصل کنید. 

مطالعه بیشتر:  سوکت شارژ گوشی چیست و چه زمانی به تعویض آن نیاز داریم؟

استفاده از کابل AV: اگر موبایل شما نسبت به موبایل های امروزی قدیمی تر است باید از کابل AV برای اتصال گوشی خود به تلویزیون استفاده کنید. البته گوشی ها باید از کابل AV پشتیبانی کنند. بنابراین کافیست کابل AV و آداپتور آن را داشته باشید.

روش های اتصال موبایل به تلویزیون بی سیم

همانطور که در ابتدای مقاله گفته بودیم اگر کابلی در دسترس ندارید میتوانید از روش های بدون سیم برای متصل شدن به تلویزیون استفاده کنید. در ادامه روش های مختلف این مورد را نیز توضیح میدهیم:

روش Miracast: در ابتدا برای استفاده از این روش باید مطمئن شوید که هر دو دستگاه شما از این قابلیت پشتیبانی میکنند. حال چگونه؟ اغلب گوشی هایی با نسخه اندروید 2.4 و بالاتر و تلویزیون های هوشمند از این قابلیت برخوردار هستند. در مرحله بعد باید به منوی تلویزیون خود رفته و گزینه Screen mirroring یا Miracast یا wireless Display انتخاب کنید. سپس به تنظیمات گوشی خود رفته و گزینه ای مانند screen mirroring یا cast screen را انتخاب کنید و گوشی را به تلویزیون وصل کنید.

روش DLNA: یک روش دیگر که برای اشتراک محتوای گوشی در تلویزیون به کار میرود روش دلنا است. در این روش نیاز به شبکه وای فای دارید. همچنین هر دو دستگاه نیز باید از این قابلیت پشتیبانی کنند که اغلب تلویزیون های امروزی این قابلیت را دارا هستند. در گام اول به منوی تنظیمات تلویزیون بروید و هر کدام از گزینه های زیر را دیدید انتخاب کنید.

  • Media renderer
  • Media sharing
  • DLNA
  • Network settings
مطالعه بیشتر:  چگونه رمز عبور قوی بسازیم؟

سپس در گوشی به وای فای  و اینترنت خود وصل شوید. بعد از آن باید در گوشی خود به بخش مدیریت فایل و یا گالری بروید و یکی از گزینه هایی مانند cast، share یا play to را انتخاب کنید. سپس گزینه های DLNA را بررسی کنید تا تلویزیون خود را پیدا کنید و به آن متصل شوید و صفحه نمایش موبایل خود را مشاهده کنید.

متصل کردن گوشی به تلوزیون به روش DLNA

روش های بدون اتصال بدون نیاز به وای فای

روش دانگل hdmi chromecast: در این روش نیازمند دانگل هستید.این روش یکی از محبوب ترین و ساده ترین ها است که باید دانگل را به تلویزیون وصل کنید و در بخش تنظیمات گوشی در گزینه screen mirroring یا cast screen  نام دانگل را پیدا کنید و به آن شوید.

روش وصل شدن گوشی به تلویزیون غیر هوشمند

برای اکثر افراد سوال است که آیا میتوان گوشی را به تلویزیون های غیرهوشمند یا به عبارتی قدیمی تر متصل کرد؟ بله می توانید. برای این اتصال اموزش های زیر را بخوانید.

کابل HDMI: این کابل را به گوشی هوشمند متصل کنید و مبدل HDMI را به AV وصل کنید. سپس مبدل AV را به تلویزیون وصل کنید. حال روی تلویزیون ورودی پورت AV  را انتخاب کنید و صفحه موبایل خود را در تلویزیون ببینید.

کابل MHL:  اگر موبایل هوشمند شما از این قابلیت پشتیبانی کند به راحتی می توانید گوشی خود را به تلویزیون متصل کنید.

استفاده از دانگل HDMI: می توانید از مبدل های بی سیمی مانند Chromecast یا Anycast استفاده کنید. به طوری که مبدل را به تلویزیون وصل کنید و از طریق وای فای گوشی خود را به آن متصل کنید.

مطالعه بیشتر:  لیست گوشی هایی با قاب های مشابه
متصل کردن موبایل به تلوزیون با استفاده از دانگل hdmi

برنامه های اتصال گوشی به تلویزیون

ممکن است در تنظیمات موبایل خود دارای امکانات اتصال به گوشی نباشید یا آن را پیدا نکنید. از این جهت برنامه های در دسترس هستند که این مشکل را به راحتی رفع میکنند. در ادامه برنامه های معتبر را به شما عزیزان معرفی میکنیم:

  • Google Chromecast
  • Samsung smart view
  • Miracast
  • All cast
  • Sidesync
  • LGTV plus
  • Wi-Fi Direct
  • Air playو…

آیا متصل کردن گوشی آیفون به تلویزیون متفاوت است؟

آیفون مانند بقیه گوشی ها به راحتی به تلویزیون متصل میشود. تنها تفاوت آن این است که باید Apple tv داشته باشید. اپل tv یک گجت اختصاصی است که شرکت اپل برای آیفون معرفی کرده است که یکی از قابلیت های آن اتصال گوشی به تلویزیون می باشد. البته اپل تی وی نیاز به اینترنت دارد. باید هر دو دستگاه به وای فای متصل باشد. هر گاه این نکات رعایت شد کافیست در منوی control center گزینه screen mirroring و سپس اپل tv را انتخاب کنید.

جمع بندی

همانطور که دیدید روش های مختلفی برای متصل شدن گوشی به تلویزیون وجود دارد و هیچ کدام از آنها سختی ندارد. ما در این مقاله چه روش هایی که با کابل انجام میشود و همچنین روش هایی که بدون کابل انجام میشود را به طور کامل توضیح دادیم. با کمی دقت و تلاش میتوانید به راحتی موبایل خود را متصل کنید و از امکانات گوشی خود در تلویزیون استفاده کنید. علاوه بر همه این موضوعات انواع مبدل ها و کابل های گفته شده در این مقاله را میتوانید در سایت تهران جانبی مشاهده کنید.

Rate this post

محمد کیانی

مدیر و موسس سایت تهران جانبی. بیش از ۱۰ سال تجربه فروش عمده لوازم جانبی موبایل در تهران و سراسر ایران به صورت اینترنتی و حضوری. در وبلاگ تهران جانبی سعی میکنم از تجربیات خودم در زمینه لوازم جانبی موبایل بیشتر بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا