تکنولوژی و کالاهای دیجیتال

تولید بیشترین تشعشعات رادیویی توسط شیائومی Mi A1 و وان پلاس 5T

اخیرا گزارشی توسط اداره فدرال محافظت در برابر تشعشعات رادیویی آلمان منتشر شده که نشان می دهد میزان تشعشعات رادیویی تلفن‌های همراه، دو دستگاه شیائومی Mi A1 و وان پلاس 5T به قدری بالا بوده که عنوان پرتشعشع‌ترین موبایل‌های حاضر در بازار را نصیب خود کرده و بازار بحث درباره این موضوع چالش‌ برانگیز را دوباره داغ کرده است.

معیار اندازه گیری تشعشعات رادیویی

رتبه بندی مقدار تشعشعات رادیویی تلفن‌های همراه بوسیله ای مؤلفه‌ای به نام نرخ ثابت جذب (SAR) مشخص می شود. در واقع این مؤلفه میزان امواج فرکانس رادیویی منتشر شده از تلفن‌های هوشمند را اندازه‌گیری می‌کند. و هرچه قدر میزان این مؤلفه بیشتر باشد، احتمال آسیب رسیدن به کاربر نیز طبیعتا بیشتر خواهد بود.

در میان ۱۶ تلفن هوشمند برتر بازار، شیائومی و وان پلاس در زمینه تشعشعات رادیویی بدترین عملکرد را از خود نشان داده و عنوان بیشترین تولیدکنندگان اشعه‌های رادیویی را به خود اختصاص داده اند. به طوری که شیائومی Mi A1 با نرخ ثابت جذب ۱.۷۵ در رتبه اول، وان پلاس 5T  با نرخ ۱.۶۸ در رتبه دوم قرار دارند. همچنین  شیائومی Mi Max 3 با ۱.۵۸ در رتبه سوم، وان پلاس 6T با ۱.۵۵ در رتبه چهارم و HTC U12 Life با ۱.۴۸ در رتبه پنجم قرار دارند.

از سایر دستگاه‌های پرطرفدار بالای این فهرست می توان به گوگل پیکسل ۳ ایکس ال و پیکسل ۳ اشاره کرد که در رتبه‌های هفتم و دوازدهم قرار گرفته‌اند. همچنین آیفون ۷ نیز جایگاه نهم را از آن خود کرده است.

مطالعه بیشتر:  راهنمای خرید گوشی نوکیا ساده

گوشی های که کمترین میزان تشعشعات رادیویی را دارند

در بین تمامی تولیدکنندگان، دستگاه‌های سامسونگ کمترین مقدار تشعشع را داشته و هشت مورد از تلفن‌های این کمپانی در فهرست شانزده موردی دستگاه‌هایی قرار گرفته‌اند که کمترین میزان تولید تشعشع امواج رادیویی را از خود نشان داده اند.گلکسی نوت ۸ و ZTE Axon Elite با نرخ ثابت جذب ۰.۱۷ در جایگاه نخست این فهرست قرار دارند و به دنبال آن‌ها، گوشی ال جی G7 و گلکسی A8 با نرخ ۰.۲۴ قرار گرفته اند. علاوه بر این گلکسی اس ۸ پلاس و گلکسی اس ۷ اج نیز  با نرخ جذب ۰.۲۶ در جایگاه‌های بعدی دیده می‌شوند.

متاسفانه علیرغم تمامی تلاش های انجام شده، در حال حاضر استانداردی در سطح بین‌المللی وجود ندارد که بتواند سطح ایمن تشعشعات تلفن‌های همراه را مشخص کند. با این وجود برای نمونه، Blue Angel، نهاد صدور مجوزهای سازگار با محیط زیست آلمان، تنها به تلفن‌های هوشمندی مجوز می‌دهد که SAR آن‌ها کمتر از ۰.۶۰ باشد.

آیا تشعشات رادیویی مضر هستند؟

مطالعات متعددی وجود دارند که نشان می دهند از زیان‌بار بودن تشعشعات موبایلی برای انسان زیان بار هستند. نتایج این مطالعات نشان می دهند که تشعشعات می‌تواند عامل بروز سرطان باشد. با این وجود، به همان اندازه تحقیقاتی نیز وجود دارند که چنین ادعاهایی را نقض می‌کنند.

بر پایه نتایج تحقیق ۲۵ میلیون دلاری موسسه علوم بهداشت محیطی آمریکا، تشعشعات حاصل از تلفن‌های هوشمند یقینا عامل بروز سرطان می باشند، ولی برخی از مطالعات دولتی این کشور نیز اضهار می کنند که میزان تشعشعات حاصل از تلفن‌های هوشمند در حال حاضر فقط می‌تواند برای موش‌ها مضر باشند، نه انسان‌ها.

Rate this post

محمد کیانی

مدیر و موسس سایت تهران جانبی. بیش از ۱۰ سال تجربه فروش عمده لوازم جانبی موبایل در تهران و سراسر ایران به صورت اینترنتی و حضوری. در وبلاگ تهران جانبی سعی میکنم از تجربیات خودم در زمینه لوازم جانبی موبایل بیشتر بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا