تکنولوژی و کالاهای دیجیتال

انواع پردازنده گوشی و تبلت

پردازنده گوشی و تبلیت چیست؟

پردازنده گوشی و تبلت اصطلاحی که بارها آن را شنیده اید. اما شاید با کاربرد این قطعه آشنایی کافی نداشته باشید. این قطعه با نام دیگر CPU هم نامیده می شود و به عنوان مغز گوشی و تبلت است. تمامی اطلاعاتی که وارد تبلت و گوشی می شود، ابتدا وارد این قطعه می شوند. هر برنامه و اپلیکشنی را که بخواهید اجرا کنید، پردازنده گوشی و تبلت آن را پردازش و اجرا می کند. هر چقدر قدرت این قطعه بیشتر باشد، سرعت عملکرد گوشی و تبلت افزایش می یابد.

معماری ARM پردازنده گوشی و تبلت

معماری ARM یک گواهی است که از سوی کمپانی انگلیسی ARM Holdings به پردازنده ها داده می شود. زمانی که این اصطلاح را در مورد پردازنده ها مشاهده کردید، به این معناست که کمپانی مذکور گواهی پردازنده را از راه دور تایید کرده است. البته در کنار ARM باید از چیپست‌های اختصاصی اپل، چیپست‌های اگزینوس سامسونگ، تگرای ان‌ویدیا، کوالکام در تراشه‌های اسنپ‌دراگون و HiSilicon Kirin هواوی هم نام برد.

معماری x86 پردازنده گوشی و تبلت

معماری x86 اینتل نقطه مقابل معماری ARM است. پردازنده گوشی و تبلت با معماری x86  نسخه توسعه داده شده و 16 بیتی پردازنده 8080 اینتل است.  البته این پردازنده با نسخه قبلی تفاوت هایی دارد که مهمترین آن افزایش سرعت است. پردازنده گوشی و تبلت با معماری  x86 دستورات را به شکل RISC اجرا می کند.

معماری x86 پردازنده گوشی و تبلت

انواع پردازنده گوشی و تبلت

پردازنده اسنپ‌دراگون کوالکام

کوالکام یکی از شرکت های بزرگ آمریکایی است که در زمینه تولید پردازنده گوشی و سیستم روی تراشه فعالیت می کند. تمامی پردازنده های این شرکت با معماری ARM طراحی شده اند. پردازنده‌های اختصاصی این شرکت Krait است. از جمله مهمترین پردازنده گوشی و تبلت که توسط کوالکام طراحی شده است می توان به چیپست‌های اسنپ‌دراگون 210، 410، 615 و 810 اشاره کرد.

مطالعه بیشتر:  مزایا و معایب استفاده از پاوربانک نکات مهمی که باید بدانید

پردازنده مدیاتک

شرکت مدیاتک در تایوان تاسیس شده است. این شرکت در زمینه تولید انواع پردازنده و طراحی و تولید محصولات نیمه هادی برای کاربردهای بی‌سیم، مالتی‌مدیا فعالیت می کند. تمامی پردازنده گوشی و تبلت که توسط این شرکت طراحی و ساخته می شود، هزینه هستند که در حجم زیادی از گوشی‌ها و تبلت‌های ارزان قیمت و میان‌رده استفاده می شوند. از دیگر ویژگی های پردازنده های مدیاتک می توان به مصرف انرژی کمتر در مقایسه با اسنپ‌دراگون‌ها اشاره کرد.

پردازنده اگزینوس

پردازنده اگزینوس بر پایه معماری ARM و توسط سامسونگ الکترونیکس طراحی و تولید می‌شود. پرازنده های این شرکت در میزان مصرف انرژی، عملکرد پردازشی، کمتر شدن حرارت پردازنده‌ها و همچنین استفاده از تکنولوژی HKMG رتبه اول تمامی پردازنده های بازار را دارند. در بیشتر گوشی ها و تبلت های سامسونگ از پردازنده گوشی و تبلت اگزینوس استفاده می شود.

پردازنده اینتل اتم

پردازنده گوشی و تبلت اینتل تم با معماری 86 طراحی می شوند. البته این نوع پردازنده برای سیستم های رایانه ای و لپ تاپ ها کاربرد دارنداگر چه در سال 2012 کمپانی اینتل با همکاری گوگل پلتفرم جدیدی از سیستم‌های روی تراشه را برای دستگاه‌هایی با سیستم عامل اندروید طراحی کرد. اما قابلیت رقابلت با پردازنده گوشی و تبلت اسنپ‌دراگون، اگزینوس و یا چیپست‌های اپل ندارد.

Rate this post

محمد کیانی

مدیر و موسس سایت تهران جانبی. بیش از ۱۰ سال تجربه فروش عمده لوازم جانبی موبایل در تهران و سراسر ایران به صورت اینترنتی و حضوری. در وبلاگ تهران جانبی سعی میکنم از تجربیات خودم در زمینه لوازم جانبی موبایل بیشتر بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا